Vízuminformációs rendszer
Tájékoztató a VIS ujjnyomat alapú ellenőrzési rendszerének bevezetéséről
Az Európai Unió 2011-ben hozta létre a Vízum Információs Rendszerét (VIS), amelynek során valamennyi tagállam számára kötelezővé tetté, hogy a schengeni vízumot kérelmező harmadik országbeli állampolgárok adatait és ujjlenyomatait a vízum kiadásakor a tagállami külképviseletek rögzítsék ebben az új nyilvántartási rendszerben. Már akkor egyértelművé tette az Unió, hogy - a belső határok nélküli schengeni térség biztonságát szolgálva és a vízumokkal való visszaélések megelőzése érdekében - a VIS indulásától számított legkésőbb három év múlva a schengeni külső határátkelőhelyeken is ellenőrizni kell a vízumkötelezett utasok ujjlenyomatát, vagyis össze kell hasonlítani azokat a VIS-ben tárolt ujjlenyomatokkal.
Az Európai Unió kötelező előírásai alapján ez a három éves átmeneti periódus idén járt le, ennek megfelelően 2014. október 11-től a schengeni térség valamennyi külső határán, - így Magyarország esetében az ukrán, román, szerb és horvát határszakaszon, valamint a nemzetközi repülőtereken - a határforgalom-ellenőrzés korábbi gyakorlata a vízumkötelezett utasok vonatkozásában ujjnyomat alapú személyazonosítással egészül ki.
A változás azokat az utasokat érinti, akik a schengeni térségbe való beutazásukkor vízumkötelezettek és részükre a schengeni vízumot valamely schengeni tagállam külképviselete már ujjlenyomat-vétellel állította ki és adatait az Európai Unió Vízum Információs Rendszerébe felvitte, ezért VIS feliratú vízumbélyeggel rendelkeznek.
Ezen személyek esetében beutazáskor minden esetben, kiutazáskor pedig szúrópróbaszerűen ujjnyomat azonosításra kerül sor.
Ha az útlevélkezelő a belépő irányban tartott ellenőrzése során az útlevélben található vízum megjegyzés rovatában a „VIS” jelzést észleli, felkéri az utast az ujjnyomat alapú személyazonosításra.
Az ujjlenyomat-azonosítás által biztosabbá válik a vízumkötelezett személyek azonosítása és elősegíti a vízumokkal való visszaélések megelőzését és felfedését.
A rendőrség az intézkedések zökkenőmentes bevezetése érdekében automata ujjlenyomat-olvasó készülékekkel látta el a határátkelőhelyeket, melyek segítségével gyorsan és hatékonyan levehető az utas ujjlenyomata és az azonosítás céljából néhány másodperc alatt továbbítható a schengeni államok közös adatbázisába, a VIS-be. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az ujjlenyomatot a határon a rendőrség nem rögzíti és tárolja, arra csak a VIS-ben való azonosítás miatt van szükség.
Az utasokat tájékoztató plakátok és az eljárást bemutató kisfilm segíti a tájékozódásban és az ujjlenyomatvétel technikai lebonyolításában. Az útlevélkezelők szintén segítséget nyújtanak. A rendőrség a határrendészeti állományának oktatásával és technikai, informatikai fejlesztésekkel készült fel az új eljárás zökkenőmentes bevezetésére.
Az alapos felkészülés ellenére adódhatnak kezdeti nehézségek, amelyek adott esetben az érintett személyek ellenőrzésének idejét meghosszabbíthatják, így várakozások kialakulását eredményezhetik, de a problémák felmerülésekor azok megoldására haladéktalanul intézkedéseket teszünk.